Presa de decisions en emergències i seguretat ciutadana per a personal operatiu

La preparació i la formació continuada del personal relacionat amb les activitats de protecció civil i gestió d’emergències és fonamental perquè aquest talent pugui protegir a les persones, els béns públics i privats i el medi ambient davant de situacions de risc greu, catàstrofe i calamitat pública. La nova llei 28/2022, del 14 de juliol, qualificada de protecció civil en el seu article 3.f així ens ho diu.

Aquest seminari s’adreça a tots aquells professionals de perfil operatiu que hagin de participar en situacions d’emergència i de seguretat ciutadana. Aquests, independentment de les decisions preses pel seu comandament superior, sovint han de prendre decisions més operatives en entorns de ràpida evolució, risc elevat i alta incertesa, i aquestes decisions poden tenir conseqüències greus i un alt impacte personal, social i econòmic.

La presa de decisions és un procés complex en el qual intervenen diferents variables. Saber identificar i discernir la informació, elaborar avaluacions ràpides amb informació dinàmica, identificar i controlar els riscos imminents i poder actuar conforme a un model dinàmic de decisió és essencial per una actuació més eficaç i segura.

La capacitat de les persones de prendre decisions queda limitada no només per la informació disponible i el temps per prendre la decisió, sinó també pels biaixos cognitius, prejudicis, falses atribucions, induccions excessives o la perspectiva de l’observador. Cal, doncs, revisar posteriorment als incidents les decisions preses per aprendre dia a dia sobre els nostres processos de presa de decisions, individuals i col·lectius, i com millorar-los.

Tanmateix, establir uns criteris igualitaris en el tractament de la informació, escollint l’opció adequada en cada cas i l’escalada en la presa de decisions organitzacional, garanteixen una interconnexió entre la part estratègica i operativa.

Tot això, a més, s’ha d’entendre dins d’un context referencial en el qual en molts escenaris han de compartir tasques els membres de diferents cossos nacionals.

Objectius

  • Conèixer el procés de presa de decisions en situacions d’emergència des del punt de vista més operatiu
  • Identificar i reconèixer els cànons de la decisió i factors limitadors
  • Conèixer i entendre els processos psicològics superiors en la presa de decisions
  • Conèixer i poder implantar metodologies per a millorar la presa de decisions
  • Comprendre i gestionar les eines de comunicació emprades en la presa de decisions

COL·LABORACIÓ TÈCNICA

Sr. Daniel Benjumea. Màster en Administració i Direcció d’Empresa per la Universitat Camilo José Cela, Coach certificat per l’Associació Espanyola de Coaching Executiu, Formador de Formadors. Cap de dotació de bombers del Consorci per el Servei de Prevenció, Extinció d’Incendis, Protecció Civil i Salvament de la província de Guadalajara. Docent extern a l’Escola Regional de Seguretat de Toledo en les disciplines de Comandament i Control en sinistres i intervenció en emergències NRBQ (Nuclear, Radiològic, Biològic i Químic). Professor Adjunt d’ IMF Business School i Eude Business School Escola de Negoci. Bachelor Degree en Psicologia, Universitat Carlemany (en procés). Màster en Psicologia Esportiva i Màster en Coaching Esportiu, Universitat de Cuyo, (FEPSM) Fundació Espanyola de Psiquiatria i Salut Mental. És també conferenciant, formador i especialista en lideratge i presa de decisions.

Professor col.laborador de Lidera.

 

ONLIVE LEARNING – CONNECTA’T A LA PRESENCIALITAT

Des de Lidera oferim en tots els nostres seminaris places presencials i places en format onLive Learning.

  • Gràcies a l’adaptació tecnològica de la nostra sala de formació, tots els assistents que es connectin onLive, tindran la possibilitat d’assistir mitjançant zoom a la formació sense perdre els beneficis de la presencialitat.
  • Quines són aquestes millores tecnològiques?
    • Càmera panoràmica rotativa, perquè no perdis cap detall
    • Micròfons i altaveus integrats, perquè ho escoltis tot amb la mateixa claredat que els assistents presencials
    • Televisió des de la qual se’t veurà, perquè puguis interactuar amb el formador i els companys sense cap dificultat.

PROGRAMA

1. Presa de decisions per al personal operatiu

  • La persona, l’entorn i el context
  • Conceptes claus d’emergència, catàstrofe i calamitat pública
  • Classificació de les emergències en funció del risc, segons llei 28/2022 de 14 de juliol, qualificada de protecció civil
  • Garantir la seguretat de la població

2. Factors condicionants i limitadors de la presa de decisions

  • Factors intrínsecs
  • Factors extrínsecs
  • Gestió de processos crítics i elaboració de protocols d’actuació, segons llei 28/2022 de 14 de juliol, qualificada de protecció civil

3. Processos psicològics de la presa de decisions

  • La presa de decisions com a procés psicològic superior
  • Biaixos en la presa de decisions
  • Intuïció
  • Procediments operatius i protocols

4. Entrenament de presa de decisions per a personal operatiu

  • Entrenament mental
  • Procediments
  • Intel·ligència artificial aplicada a la presa de decisions

5. La comunicació i la presa de decisions

  • La Comunicació, eina bidireccional, codis i normes
  • La Comunicació aplicada a la presa de decisions (eines per al traspàs d’informació basada en la presa de decisions.)

La formació tindrà un caràcter principalment pràctic essent la part teòrica la base inicial per al desenvolupament dels diferents casos que s’aniran analitzant durant l’organització de la jornada.

INFORMACIÓ
Data (primera edició)
25 d'octubre
Data (segona edició)
27 d'octubre
Horari
De 9.00 a 18.00
Inscripció
375 €
=
Durada
8 hores

Si és interessant, comparteix-ho!

Shares
Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.